Monday, May 25, 2009

Kawan..

Sejauh mana anda rasa kawan penting untuk anda? Benarkah kawan baik anda benar2 baik dengan anda? Pernahkan kawan anda tikam belakang? Banyak persoalan yg timbul bila kita berkawan...

Untuk aku, kawan ni sangat la penting dalam hidup aku kerana kebanyakan masa remaja aku dihabiskan bersama kawan.. Setiap tahun, setiap bulan malahan setiap hari senarai kawanku akan bertambah.. Ada x perbezaan antara sorang kwn dgn kwn yg lain? Pastinya ada.. Setiap kwn aku ni perangai lain2..mana bleh sama kn.. Maka ak pn buat la penilaian sendiri terhadap sorang2 kwn ni.. mana yg ak rasa ok dan sekepala dgn ak, maka mereka berada dalam kelompok kwn2 baik ak.. Sungguhpn begitu, ak lebih selesa bila menganggap kawan2 sebahagian daripada keluarga ak..

Apa pulak yg penting bila kita berkawan? Bagi ak, sikap "give and take" adalah yg paling penting dlm berkawan.. Setiap kwn pastinya ada kelemahan masing2, maka sebagaimana ak menerima kelemahan mereka, sebegitu jua ak berharap kwn2ku menerima kelemahan ak.. Itu yg dikatakan "give and take"... Tapi "give and take" ni kena le seimbang.. Dan ak jugak lebih selesa bila kawan tu tegur berdepan sekiranya ada apa2 ketidakpuasan atau masalah dengan ak.. Kalau susah gak nk cakap berdepan, maybe bleh wakilkan siapa2 untuk jd pengantara, yg penting maklumat tu sampai kat ak..So ak bleh terangkan/pertahan benda2 yg salah atau mempunyai ruang untuk membetulkan kesalahan ak..Yg suka ckp belakang tu, mmg ak pantang laaa...

Akhir kata, mungkin seseorang kwn kita hari ni dianggap kurang penting, satu hari nanti dia yg akan membantu kita bila kita di dalam kesusahan..Insya-Allah.. So, hargai kawan anda.. Renung2kn dan selamat beramal..hehe

2 comments:

Tomo said...

ouh.. betol2!.. for this entry.. aku sependapat ngn hang.. esp part aku menerima kelemahan kwn aku sbgaimana aku m'hrpkan mereka menrima kelemahan aku.

marzni said...

Salam, mana mungkin kita hidup sendirian di bumi Allah ni. Dalam Islam sendiri jelas disuruhnya berbuat baik sesama manusia. Jadi, hargailah orang-orang yang berada di samping kita jangan sampai apabila kita kehilangan mereka baru nk disesalkan.