Sunday, June 16, 2013

Cholesterol Check


Isnin lepas, aku telah pergi ke klinik untuk membuat pemeriksaan darah (blood test) aku. Blood test boleh menentukan beberapa indikator tahap kesihatan kita seperti kandungan glukosa, kandungan kolesterol, dan beberapa indikator lain. Indikator-indikator ini penting untuk pengesanan awal beberapa penyakit kronik seperti sakit jantung, diabetes, darah tinggi dan lain-lain.

Untuk post kali ini, aku akan terangkan keputusan blood test itu dari segi kandungan kolesterol. Kandungan kolesterol terbahagi kepada beberapa jenis.

1. LDL cholesterol
LDL adalah kolesterol jahat kerana kadar lemaknya yang sangat tinggi membuatnya mudah menempel di dinding pembuluh darah. Oleh kerana LDL cholesterol adalah faktor utama kepada sakit jantung, kita perlu target untuk merendahkan nilai LDL cholesterol dalam darah.


LDL cholesterol
(U.S. and some other countries)
LDL cholesterol*
(Canada and most of Europe)

Below 70 mg/dL
Below 1.8 mmol/L
Ideal for people at very high risk of heart disease
Below 100 mg/dL
Below 2.6 mmol/L
Ideal for people at risk of heart disease
100-129 mg/dL
2.6-3.3 mmol/L
Near ideal
130-159 mg/dL
3.4-4.1 mmol/L
Borderline high
160-189 mg/dL
4.1-4.9 mmol/L
High
190 mg/dL and above
Above 4.9 mmol/L
Very high

Nilai LDL cholesterol darah aku: 81.26 mmol/L (Ideal for people at risk of heart disease)

2. HDL cholesterol
HDL dikenal sebagai kolesterol baik kerana kandungan proteinnya yang tinggi. HDL bertugas untuk membawa kelebihan kolesterol yang dibawa oleh LDL ke organ hati untuk kembali diproses dan diturunkan kadar kolesterolnya. Kita perlu target untuk menaikkan nilai HDL cholesterol dalam darah.

HDL cholesterol
(U.S. and some other countries)
HDL cholesterol*
(Canada and most of Europe)

Below 40 mg/dL (men)
Below 50 mg/dL (women)
Below 1 mmol/L (men)
Below 1.3 mmol/L (women)
Poor
40-49 mg/dL (men)
50-59 mg/dL (women)
1-1.3 mmol/L (men)
1.3-1.5 mmol/L (women)
Better
60 mg/dL and above
1.6 mmol/L and above
Best

Nilai HDL cholesterol darah aku: 25.05 mmol/L (Poor)

3. Triglycerides
Triglycerides dikenal sebagai kolesterol "jahat" kerana perananya dalam menyebabkan serangan jantung dan stroke. Kita perlu target untuk merendahkan nilai triglycerides cholesterol dalam darah.

Triglycerides
(U.S. and some other countries)
Triglycerides*
(Canada and most of Europe)

Below 150 mg/dL
Below 1.7 mmol/L
Desirable
150-199 mg/dL
1.7-2.2 mmol/L
Borderline high
200-499 mg/dL
2.3-5.6 mmol/L
High
500 mg/dL and above
Above 5.6 mmol/L and above
Very high

Nilai Triglycerides darah aku: 11.89 mmol/L (Desirable)

4. Total cholesterol

Total cholesterol
(U.S. and some other countries)
Total cholesterol*
(Canada and most of Europe)

Below 200 mg/dL
Below 5.2 mmol/L
Desirable
200-239 mg/dL
5.2-6.2 mmol/L
Borderline high
240 mg/dL and above
Above 6.2 mmol/L
High

Nilai Total cholesterol darah aku: 111.71 mmol/L (Desirable)

5. Total cholesterol/HDL ratio


Ratio of total Cholesterol to HDL
Risk
Men
Women
Very low (1/2 average)
<3 .4="" font="">
<3 .3="" font="">
Low risk
4.0
3.8
Average risk
5.0
4.5
Moderate risk (2x average)
9.5
7.0
High risk (3x risk)
>23
>11


Nilai Total cholesterol/HDL ratio darah aku: 4.5 (Average Risk)

Kesimpulan daripada semua keputusan ujian darah (kolesterol) ni, kita boleh menilai tahap kolesterol kita seterusnya memperbaiki jumlah kolesterol mengikut jenis kolesterol dalam darah kita. Merujuk kepada ujian kolesterol aku, aku perlu tingkatkan jumlah HDL cholesterol (kolesterol baik) dalam darah aku. Dengan meningkatkan jumlah HDL cholesterol, aku dapat mengurangkan Total cholesterol/HDL ratio aku daripada nilai 4.5 (Average risk) kepada nilai yang lebih kecil (semakin kecil ratio, semakin kurang risiko sakit jantung dan darah tinggi).

Paras kolesterol seharusnya diuji sekurang-kurangnya 5 tahun sekali selepas umur 20 tahun. Tetapi pada  pendapat aku, ada elokknya ujian ini dibuat setiap tahun untuk menilai tahap kesihatan kita.

No comments: