Laporan Kosmo! pada 15 April lalu mengenai dakwaan seorang pensyarah USIM ‘dipaksa’ meletakkan jawatan kerana hanya meluluskan empat daripada 157 pelajar jurusan undang-undang.
Pensyarah itu yang hanya dikenali sebagai Nor mendedahkan, punca peletakan jawatannya adalah kerana tidak tahan lagi menerima tekanan supaya mengikut kehendak universiti memberikan ‘markah kasihan’.
Tersenyum aku sendirian bila terbaca keratan akhbar ni.. Siapa yg betul? Pensyarah, pelajar atau pihak universiti?
Pensyarah tersebut menyalahkan pihak universiti kerana kononnya dipaksa memberi markah kasihan kepada pelajar..huh, secara logiknya daripada 157org, 4org je yg lulus..something must be wrong..sepatutnya bukan markah kasihan, tetapi kasihan pelajar2 tersebut kerana mendapat penyarah mcm ni..huhu.. Aku pn seakan merasa tempiasnya..ahaks..
13 comments:
zul..
maybe bg pelajar,
patut gak lect tu bg markah kesian..
tp, bg lect tu..
xkan laa die nak bg markah kesian gak kalau student tu lgsg xleh nak wat??
xmungkin lect tu xtlg lgsg student die..
pcaye laa..
4student je yg lulus out of >150.. huh?
Bg ak, sapa yg nk jd lecturer hati dia kena betul2 ikhlas nak jd lecturer..
ak kat shah alam ni, ada plak lecturer yg dh siap bg range markah untuk test@assignment..
mcm test ak, w'pn dia mark jawapan aku betul semua, last2 dia bg 21/30 markah..bukan xbersyukur, tapi jawapan ak betul, tp dia xnk bg markah..alasan dia dia dh tetapkan range test tu markah dari 20-22..maknanya kalau student tu score 15markah, dia bg 20markah..kalau student score 28markah sekalipn, dia just bg 22markah..adakah ini adil?
pastu presentation dia tetapkan range markah 29-31 per 40.. xkira la student dia perform atau tak dlm presentation tu..
pastu at the end ak tanya, ada harapan dpt A ke utk subject ni? dia jwb "Semua xkan dpt A sbb kamu semua bkn mat salleh pn"..huh?
then borang penilaian lecturer dia xbg student letal penilaian 3..semua kena 4 dan 5(setuju dan sangat setuju)..
Ak bkn apa, segelintir lecturer ni lebih suka psyco student daripada mengajar student..adoiii...
laa...
yeke???
xtaw plak ade lect camtu ekk..
hmm,
untuk ape plak die nak buyers sampai cmtu skali??
xpatut tol..
hmm, lect tu muda @ da berumur??
Ape2 pn, sbar je r zul. Ak pn xleh nk comment. Huhu
salam zul... ni lecturer ni.. hehe..
em, firstly, sbg lecturer mesti ada etika. oleh itu pensyarah2 tidak boleh ada sikap berat sebelah (biased) pd sesiapa pun. eventhough pensyarah tu rapat dgn sesetgh pelajar, mesti juga ada gap dan limit. bagi saya, konsep 'markah kasihan' boleh digunakan selepas kesemua markah pelajar dimasukkan ke dalam borang rawscore (continuos assessment + final exam). pensyarah sepatutnya memberi markah continuos assessment dan final exam itu mengikut kriteria2 tertentu (zul perlu tanya apa rasional pensyarah bagi markah banyak tu, di mana zul score dan bahagian mana zul tak perform - itu hak pelajar). selepas itu, katakan pelajar tu dpt markah keseluruhan 69/100 (grade B), so kalau saya, 1 markah akan ditambah supaya menjadi 70/100(grade B+). itu konsep yg saya pakai la... yang penting pensyarah perlu telus dalam setiap pemarkahan yg diberi. mesti ada rasional di atas setiap markah.
secondly, pelajar juga jgn berdiam diri. pelajar perlu aktif bertanya tetapi bukan bermakna agresif. pelajar ada hak utk tahu berapa markah yg diberikan oleh pensyarah dan kenapa markah banyak tu. minta perincian dari pensyarah. ini bukan bermakna pelajar perlu "bodek" atau "suap" pensyarah, tetapi harusnya apabila berjumpa atau bercakap dgn pensyarah, pelajar mesti lebih menghormati, bercakap dgn penuh hati2 dan berhikmah supaya tidak menyinggung hati pensyarah. sebabnya, saya sendiri ada pengalaman di mana pelajar cuba nak provok, pelajar dtg ke pejabat spt nak berperang, cakap kasar, dan tidak fikir ttg perasaan pensyarah.
thirdly, pihak universiti tentunya inginkan peratusan kelulusan yg tinggi bagi memenuhi keperluan ISO. tetapi pihak univ tidak boleh memaksa pensyarah2 memberikan markah yg tinggi kpd pelajar. target pelajar lulus yg tinggi ni dibuat oleh pihak univ sendiri. seharusnya apabila univ hendak mengambil pelajar masuk ke univnya, haruslah mengukur baju di badan sendiri...
kesimpulannya, tidak boleh menuding jari kpd sesiapa pun di atas kejadian ini. setiap individu yang berurusan dgn individu yg lain akan melibatkan "perasaan". biasa lah manusia, kalau perasaan tercalar atau dicabar, mesti nak marah, geram atau apa2 sj kan? so, kemahiran berkomunikasi dgn betul, kemahiran menilai, membuat keputusan dan memberikan rasional/logik adalah penting supaya tidak menimbulkan salah faham antara pihak2 terlibat.
sekian. sekadar berkongsi pendapat dan pengalaman. maaf sekiranya terdapat bahasa yg kasar dlm komen ini.
terima kasih.
hehehee..
da kene lecture..
but its goodd...
TQ..kak kay..hehe
u r welcome... no hal... heheh
ok now... lets consider my point of view ( n to Mr. Simple,, NO OFFENCE kkkk!).. hahaha... aku rase, lect Nor tu ade motif lain sebab luluskan 4 org budak tu jerk.. mgkin tu salah satu tanda protes die terhadap university... bg aku takde masalah bg markah kasihan... tp biar la bertempat n budak tu really deserves the mark.. tp kalo nak bg markah kat budak yg tak jwb lgsg or jwapan die tah pape merapu,, mmg x patut r.. ok now regarding the 'average mark issue'.. i guess ur bell lect has his own reason... at some part ade relevan nyer... ok part 1: system yg die pakai tu sgt sesuai kalo die nak sume students die dpt markah yg cukup sekadar memuaskan. maksud aku,, tak semua org pandai english cam hang.. jd ni cam kes 'markah kesian' jugakla.. in order to keep them on track, i mean org2 yg lemah bel ni tak fail bel, system ni sgt sesuai. ini kira cam win-win situation. lgpun ni subj bel.. pemberian markh sgt subjektif... Part 2: utk stuasi org yg terer bel cam hang, mmg x fair.. yelah kan.. hang dah gne ayat power2..oops.. tetibe dapat markah pun average.. tapi kalo gune system skema cam ni, kesian plak kat bdk x terer bel.. ni subj bel jer pun kan.. aku masih igt g dulu hg pernah komplen psl ke'strict'an lect bel hang sampai hg pggil aku mr. positif n perdebatan tu disaksikan oleh mr salo... hg mghrpkan lect tu be linean (i dont knw how 2 spell).. n now u get linean lect, u komplen2 lagi.. adoii... ape sbnrnye yg hg nak skunk.. ker hang dah dpt nampak kerelevanan hujah aku dolu2... hoho.. renung2kan.. selamat beramal! ngeh3...
Tomo, TQ sbb respons panjang2..tp seperti yg ak jangka, jawapan selamat dari hg, sama je mcm diploma dulu..ak bkn kata semua lecturer xok, selama ni pn aku complain 2-3lecturer je..lecturer pn manusia biasa, dia xleh terlepas dari buat salah..tp kadang2 lecturer kena muhasabah diri gak, cuba tengok2 kelemahan diri..then she/he will be the greatest lecturer...bg ak, lecturer yg baik bukan maknanya dia perlu membenarkn pelajar pijak kepala dia, dia juga xperlu memanja2kn pelajar..cukup sekadar memahami isi hati pelajar dan menerima pendapat pelajar mana2 yg perlu..ak bukan mencari seorang pensyarah yg perfect...
tomo..if d lec wanted to protest 2 d uni...thn y students lak yg jd victim protes die?ap relevannye die wtcm2 kt bdk2 2...hw abt d students who really deserved an A bt he/she got an F..where's their right?where's d justice in tht?
n same goes 4 zul's case..mmg x adil.imagine if some of d students jz plagiarized their BEL's ass.,project,folio or wteva..while some did work on their assignments really2 hard smpi xtdo mlm sme..bt both of d group who plagiarized n d one who really did their work got the same grade 4 d subject...is it fair?can u really accept that?i noe ur positive n all...bt reality is actually not all dt bright..it's dark n it hurts..
whoops.for safety reason.. i rest my case. yada yada yada...
beware tomo..haha..
Post a Comment